Telefonia IP
Telefonia IP jest nowoczesnym sposobem komunikacji głosowej w sieciach teleinformatycznych, wykorzystującym mechanizm transmisji głosu w tzw. postaci pakietowej (podobnie jak ma to miejsce w przypadku transmisji danych) i korzystającym z tej samej sieci, która wykorzystywana jest do transmisji danych.
Tradycyjna telefonia, wykorzystująca tzw. komutację łączy korzysta z odrębnej, dedykowanej sieci telefonicznej.
Firma składająca się z rozproszonej sieci oddziałów i dysponująca jednocześnie siecią rozległą, gwarantującą wysoką jakość transmisji, będzie mogła stosunkowo niewielkim kosztem zmniejszyć wysokość swoich rachunków telefonicznych. Usługa głosowa jest w tym przypadku (także w relacji międzymiastowej) w całości realizowana jako usługa Voice-over-IP. Oznacza to, że wszystkie rozmowy wewnątrz firmowe są prowadzone za darmo (koszt łacza teleinformatycznego), zaś komunikacja ze światem zewnętrznym w ramach danej strefy telefonicznej to koszt rozmowy lokalnej.
Oszczędności nie związane bezpośrednio z opłatami za połączenia to także fakt ujednolicenia i uproszczenia infrastruktury teleinformatycznej. W firmie, która korzysta wyłącznie z telefonii IP, instalacja okablowania strukturalnego dla potrzeb telefonów jest zbędna. W przypadku firmy wprowadzającej się np. do nowego budynku może to oznaczać dodatkowe, niebagatelne oszczędności.
Kolejna sprawa to korzystanie z abonenckich systemów poczty głosowej. Producenci tradycyjnych central każą sobie słono płacić za każdy gigabajt powierzchni dyskowej służącej do przechowywania wiadomości głosowych. Analogiczny system oparty na telefonii IP korzysta z przestrzeni dyskowej standardowych serwerów, a zatem jest znacznie tańszy w rozbudowie.
Możliwe jest wdrożenie telefonii IP z poziomu dwóch standardów:
Standard ten przewiduje implementacje serwerów dla usługi telefonii IP wraz z dedykowanymi końcówkami – telefonami IP. Bardzo ważna jest tutaj szybkość instalacji i łatwość rekonfiguracji telefonii IP w porównaniu z telefonami tradycyjnymi. Telefony IP całą konfigurację łącznie z adresem IP, numerem telefonu, funkcjami klawiszy itp. – ściągają z serwera. Można je więc przygotować i przetestować w jednym miejscu, a fizyczną instalację pozostawić osobom o niższych kwalifikacjach, pracującym w odległej jednostce. Dzięki temu np. instalacja w całej firmie przy kilkuset telefonach na terenie całego kraju może zająć około tygodnia, przy zaangażowaniu 2-3 inżynierów, którzy nawet nie musieliby opuszczać Centrali Firmy. Telefony wysłane do biur lokalnych były następnie podłączane siłami lokalnymi, zaś podłączenie polegało na przełożeniu kabla sieciowego z komputera do telefonu i podłączeniu komputera do drugiego gniazdka w telefonie osobnym kablem.
Możliwe jest również tańsze rozwiązanie wykorzystujące istniejącą infrastrukturę telefoniczną. Zakładając, że każdy z oddziałów posiada lokalnie centralkę telefoniczną (PABX), możliwe jest wyposażenie każdej centralki w moduł Voice-Over-IP. Po dokonaniu odpowiedniej konfiguracji, będzie możliwe połączenie z dowolnym numerem w każdym z oddziałów jak ze zwykłym numerem wewnętrznym. Rozwiązanie taki pozwala uniknąć kosztów zakupu telefonów IP.
Telefonia IP umożliwia stosowanie aplikacji niemożliwych do uzyskania w tradycyjnej telefonii; dużo łatwiejsza jest także integracja funkcji transmisji i przetwarzania głosu z innymi aplikacjami stosowanymi w firmach. Należy do nich np. książka telefoniczna, dostępna za pośrednictwem komputera, w której wybranie nazwiska spowoduje nawiązanie połączenia telefonicznego ze wskazanym abonentem. Dostępne także zaawansowane aplikacje, takie jak jednolity system przekazywania wiadomości, call centers całkowicie bazujące na IP, automatyczna sekretarka przełączająca rozmowy w zależności od zawartości komputerowego terminarza i identyfikatora przychodzącej rozmowy. Zmienia się też przebieg telekonferencji. Firmy bazujące na otwartych standardach pracują nad systemem wizualizacji telekonferencji. Dzięki niemu na wyświetlaczu telefonu IP będzie można odczytać listę uczestników telekonferencji, a nazwisko osoby, która w danym momencie zabiera głos automatycznie się podświetli.
Bazujące na telefonii IP jednolite systemy przekazywania wiadomości umożliwią otrzymanie zawartości poczty głosowej jako załącznika do e-maila. Będzie też można zadzwonić przez telefon do swojej skrzynki pocztowej i odsłuchać e-mail’e, które zostały przysłane w czasie naszej nieobecności. Inne aplikacje to np. przeglądanie serwisów za pomocą telefonu z wyświetlaczem, terminarz spotkań, prognoza pogody, wyniki giełdowe i pełna integracja z przeglądarką www zainstalowaną w komputerze.
Specjaliści digitec implementują rozwiązania skalowalne i dostosowane do potrzeb każdego Klienta. Naszym celem jest projektowanie i wdrażanie nowoczesnych, wydajnych, niezawodnych i ekonomicznych rozwiązań.