Telefonia IP
Telefonia IP jest nowoczesnym sposobem komunikacji głosowej w sieciach teleinformatycznych, wykorzystującym mechanizm transmisji głosu w tzw. postaci pakietowej (podobnie jak ma to miejsce w przypadku transmisji danych) i korzystającym z tej samej sieci, która wykorzystywana jest do transmisji danych.
Tradycyjna telefonia, wykorzystująca tzw. komutację łączy korzysta z odrębnej, dedykowanej sieci telefonicznej.
Firma składająca się z rozproszonej sieci oddziałów i dysponująca jednocześnie siecią rozległą, gwarantującą wysoką jakość transmisji, będzie mogła stosunkowo niewielkim kosztem zmniejszyć wysokość swoich rachunków telefonicznych. Usługa głosowa jest w tym przypadku (także w relacji międzymiastowej) w całości realizowana jako usługa Voice-over-IP. Oznacza to, że wszystkie rozmowy wewnątrz firmowe są prowadzone za darmo (koszt łacza teleinformatycznego), zaś komunikacja ze światem zewnętrznym w ramach danej strefy telefonicznej to koszt rozmowy lokalnej.
Oszczędności nie związane bezpośrednio z opłatami za połączenia to także fakt ujednolicenia i uproszczenia infrastruktury teleinformatycznej. W firmie, która korzysta wyłącznie z telefonii IP, instalacja okablowania strukturalnego dla potrzeb telefonów jest zbędna. W przypadku firmy wprowadzającej się np. do nowego budynku może to oznaczać dodatkowe, niebagatelne oszczędności.
Kolejna sprawa to korzystanie z abonenckich systemów poczty głosowej. Producenci tradycyjnych central każą sobie słono płacić za każdy gigabajt powierzchni dyskowej służącej do przechowywania wiadomości głosowych. Analogiczny system oparty na telefonii IP korzysta z przestrzeni dyskowej standardowych serwerów, a zatem jest znacznie tańszy w rozbudowie.
Możliwe jest wdrożenie telefonii IP z poziomu dwóch standardów:
Standard ten przewiduje implementacje serwerów dla usługi telefonii IP wraz z dedykowanymi końcówkami – telefonami IP. Bardzo ważna jest tutaj szybkość instalacji i łatwość rekonfiguracji telefonii IP w porównaniu z telefonami tradycyjnymi. Telefony IP całą konfigurację łącznie z adresem IP, numerem telefonu, funkcjami klawiszy itp. – ściągają z serwera. Można je więc przygotować i przetestować w jednym miejscu, a fizyczną instalację pozostawić osobom o niższych kwalifikacjach, pracującym w odległej jednostce. Dzięki temu np. instalacja w całej firmie przy kilkuset telefonach na terenie całego kraju może zająć około tygodnia, przy zaangażowaniu 2-3 inżynierów, którzy nawet nie musieliby opuszczać Centrali Firmy. Telefony wysłane do biur lokalnych były następnie podłączane siłami lokalnymi, zaś podłączenie polegało na przełożeniu kabla sieciowego z komputera do telefonu i podłączeniu komputera do drugiego gniazdka w telefonie osobnym kablem.
Możliwe jest również tańsze rozwiązanie wykorzystujące istniejącą infrastrukturę telefoniczną. Zakładając, że każdy z oddziałów posiada lokalnie centralkę telefoniczną (PABX), możliwe jest wyposażenie każdej centralki w moduł Voice-Over-IP. Po dokonaniu odpowiedniej konfiguracji, będzie możliwe połączenie z dowolnym numerem w każdym z oddziałów jak ze zwykłym numerem wewnętrznym. Rozwiązanie taki pozwala uniknąć kosztów zakupu telefonów IP.